Sunday, April 02, 2023

Med utsikt från fönstret

This is a new track sung and performed by Suecae Sounds, inspired by Les Feuilles mortes or more widely as Autumn leaves. New lyrics written and sung in swedish tries to capture the melancholy of the original, with references to the theme of autumn as found in the jazz-standard. The title Med utsikt från fönstret translates to "With a view from the window." And it is from the window the lover sees memories ruching forward, in the shape of past summers, lost love, autumn leaves and the coming winter...


Lyrics:

Det var en stund då jag såg och minnet låg öppet,
alla löv singlar ner i motljus från fönstret.

Och jag ser, bara ben, sommarens fägring
och händerna som höll om mig hårt.

Den stund du försvann, blev dagarna långa
och snart så hör vi… vinterns fråga.

Hur det blev som det blev, när höstens löv singlar ner
Det var en dag, precis som idag, min darling

Det var en stund då jag såg, och minnet låg öppet
Alla löv singlar ner, i motljus från fönstret.

De landar så vackert, det sprakar i myllan och mörkret
Av sommarens alla löften , med utsikt från fönstret.


No comments: